Tvångsintegrering lycka bär?

Du kan inte tvinga folk att älska varandra. Du kan inte ens få dem att gilla varandras livsstil. Ja, vi äter pizza men få av oss har manifesterat det genom att flytta till Italien. Nu villl S att bostadspolitiken får svenskar att bo närmare de nyinflyttade och integrerar sig genom att bygga några hyreshus bland villor. Men inte där Maggan bor antar jag.

 Hur var och en vill leva är en större sak. Vilka man vill dela sitt livsutrymme med är inte rasism det är att känna igen sig, vara hemma och ha viss trygghet. Det är att kunna prata med sina grannar och första vad de säger, den inre meningen inte bara ord. Det är att ha ungefär samma livsrytm, styra sina barn ungefär likadant. Samsas av det gemensamma utrymmet. Vara kanske blomvakt eller ha städdag på området. Lämna tvättstugan ren. Det är att säga hej och få hej tillbaka. Vi som bor här .

Politiker har förändrat det här landet till ett multikulturellt land. Politiker har inte själva flyttat ut till de så kallade utsatta områdena där en stor del av de nyinkomna bor eftersom de är områden som byggdes sist. Politiker bor inte i ett hyreshus med inga svenska namnskyltar. Det är de som inte kan köpa sig en villa eller bostadsrätt på lugnt ”svenskt” område vilka skall bo och integrera sig med de nyinkomna, göra dem tilll svenskar.

 Men att folk bor och vill bo med sina likar är inte ett rasistiskt påfund så är det i hela världen.

Lilla Somalia, lilla Italien. Försök att vara en stockholmare som flyttar till en liten by i Norrland, redan där skär det sig. Jag har provat på det. Folk söker de som pratar samma språk, ha samma bakgrund, samma livsstil. För att känna sig hemma förändras områden, någon öppnar en mataffär med hemlandets mat en samlingspunkt för de inflyttade. En frisör tillkommer, ett fik.  Man bildar ett litet hemland i den nya världen. Tyvärr kommer också det som upplevs negativt in. Som sätt att lösa problem. Det är inte flickor som vill kasta sjalen som invandrar hit, de är de starkare männen, även de som sysslar med saker vi inte räknade med på grund av politikers naivitet. Klanmentalitet som är starkare än släkten vi själva har. Det kan ta över. Finns det marknad för något finns det utövare. Ingenstans har modell Babels torn lyckats bilda fredliga områden. Folk slåss om sina gränser och sina domäner, vissa intill döden.

Idealet alla lyckliga tillsammans har aldrig funnits.  

Några områden i Världen är i ständig kris, de är länder med olika folkslag tätt på varandra, gränsområden, omstridda platser. Det kan ha varit flera religioner också på varandra förut men ofta har de kristna utplånats och starkare islam tagit över.  Andra länder har militärt styre den starkaste styr. Även vi ropar efter starkare militärmakt men vi föredrar än så länge civilt styre, dock tycker många unga att en stark man är bättre än demokrati. Just nu pågår val showen, tävlan om folkets röster. Än har vi partier som vill ha någon typ av socialism. Lik återkommande villlfarelse ropar en del av de unga efter socialismen. Men de vill inte leva i Kina, Nordkorea eller stå i kön på Kuba, de flyttar inte heller till Ryssland och de kan inte definiera vare sig kommunism eller socialism, de ser Sverige som freebies men inte det som har producerat möjligheterna de som startade företagen som gav jobb betalade skatter för att de känslosamma snöflingorna kan ropa efter fria bussbiljetter och studera till något som inte ger jobb. Trots att socialism har inte precis bringat lycka i Världen lever tanken. Men de nya i våra så kallade utsatta områden röstar rött, de blir avgörande vid valbåset.  Arbetarnas väljarkår och behov har ersatts av nykomlingarna.

Utan problem ingen politikermakt.

Folk som kräver mer och gör själva mindre behöver politiker som tar besluten. Inte kan du ens lägga solpanel på ditt hus utan bygglov och saftig avgift, inte kan du få en automatisk dörröppnare till ditt hyreshus som handikappad, utan beslut i byggnadsnämnden, två små aktuella ex från den politiska byråkratin vi omger oss med.

 Årets val anses redan avgjord men politikerna kastar lockbeten omkring sig. Egentligen har vi hört allt förr, det är inga revolutioner som sker. Den politiska kartan i Sverige kommer att vara lite annorlunda i september efter valet. Det är inte så att liberalismen är död det är bara ett parti som lämnar in. Moderaterna kommer att ha en ny ledare. Kanske någon med hårdare nypor och mer folklig fru/man som bättre vet sin plats och dess begränsningar. Det är lätt att tro sig vara något i maktens värld, ha egna regler. I alla fall behöver Sverige ledare som är i första hand lojala mot Sverige och dess folk och med förmåga att se sina egna begränsningar.

Världen snurrar inte runt oss vi är bara en liten vikt på världens gungbräda.

Drick inte för mycket!

SMHI varnar för höga temperaturer på flera håll i landet i veckan.

– På lördagen kan det bli över 30 grader, upp till 33 på sina håll, säger SMHI och utfärdar värmevarningar när prognosen pekar mot temperaturer över 26 grader i tre dygn.

Man ska vara uppmärksam på sina kroppssignaler, hålla sig i skuggan och inomhus och dricka mycket vatten, säger  meteorologen.

Nej drick inte för mycket det kan man dö av, drick när du är törstig.

För mycket vätska kan leda till ett livshotande tillstånd som kallas vattenförgiftning (hyponatremi). Detta innebär att kroppens salter, främst natrium, späds ut i blodet. När saltbalansen rubbas tränger vatten in i cellerna, vilket gör att bland annat hjärnan sväller. Skrämmande att pimpla i sig vattten hela tiden.

Är det inte välkommet med lite värme här hemma.

 Vi söker gärna oss till varmare länder under semestern. Bort från regn och kyla.  Vad skönt att ha lite värme här i norr också. Kanske spar vi in en flygresa och njuter av bad hemma i stället överfyllda stränder på södra Europa eller ännu längre bort. Du som har semester nu kan väl skatta dig nöjd.

Jag hade en termometer hängande på ryggsäcken  under öken vandringen på PCT. 2018 var ett varmt år i öken i Kalifornien 37C ofta på morgonen, 40 mitt på dan, högsta var 44C och så höll det i fyra veckor . Det var torr värme knappt fuktigt ens efter regn, som var några ynka droppar om alls. Men jag slutade titta på termometern. Vad skulle det hjälpa till. Det vara bara att gå och använda möjligheter till en liten paus som uppstod av skugga. Stort träd, en bro, stor sten. Det var den varmaste vandringen jag gjort i mitt liv även om det har varit några andra gånger med värmerekord. Island 2004 var en sådant år men det är skillnad på värme och värme. Tyckte nog attt tropiken i Asien var värre än öken, den blöta vårmen som liksom trängde sig överallt .

I de varma länderna håller man ofta paus mitt på dagen. Allt stannar av .Affärer kan vara stängda. Siesta var det. Smart.

Drick lagom, håll efter gamla och sjuka samt småbarn så de inte ligger och steker sig i solen. Visst är det skönt med solen men lagom, det svenska lagom är bäst.

https://ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-mat-och-halsa/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten

Du som undrar om det var varmt förrr kan läsa om European summer temperatures since Roman times:

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/2/024001

Midsommarminnen

Dag 52 hade jag nått 700mile och Kennnedy Meadovs, en knutpunkt på Pacific Crest trail, den sista restaurangen, sista affären på leden på länge , sista samlingspunkten. och  början till de höga bergen, vaden och riktigt ödemark. Björnregler, bear box tvång,  de närmaste 241 mile erbjöd  ödemark med visssa möjligheter till avvikelser om man nu behövde gå till civilisationen. Jag såg framemot ödemarken. Nu kände jag mig som en vandrare på PCT. Jag till och med saktade farten tog ett bad i Kern river och njöt av den nu avslutade öken delen. Bergen hade närmat sig sakta, Färre vandrare, Det hade glesnat efter Mojave, kanske redan före. Vinden och sanden, tyngden av vatten att bära, enformigheten, bristen på det normala, hade knäckt de som  utan någon tidigare vandrings erfarenhet hade tänkt göra PCT. Men öken var enkel att vandra genom. Nu kom risk momenten tvära ned och uppgångar. Slänter med snö. Vad, steniga, forsande och för djupa vatten att ta sig över för en gammal kort kvinna. Men jag litade på att vattennivån var ganska låg efter snöfattig vinter. Ensamheten . Många vandrade bildade små grupper, trail family, men inte jag, Jag var den som gärna pratade med folk och fick ofta höra deras livs historier men ville gå själv och styra min fart. Jag ville tälta ensam få den där ”into the wild känslan”. En gång fick jag hjälp att ta mig över en fors, en stark man som råkade vara just där tog min ryggsäck men  i de andra gångerna var det bara jag.

Jag stannade två nätter på Kennedy Meadovs , tvättade, duschade, köpte mat, åt hamburgare, frukost i en restaurang som hämtade oss med bil på morgonen. Handlade en bearbox, andra saker, det fanns en välsorterad sportshop i ödemarken, fick ut mitt paket från affären dit jag hade sent en med skor och diverse saker. De trasiga löparskorna byttes nu mot stadigare variant. Packade maten och toagrejerna i boxen. Och läste i guideboken om de närmaste dagarna, skrev någon rad på kalendern. Då såg jag att det var faktiskt Midsommar.  Ja de senaste Midsomrarna hade tillbringats någonstans i naturen så jag var liksom rätt igen. Ute i naturen dock nära  andra men jag hade ställt tältet längst bort på ytterkanten, så jag fick en inbillning bara jag.  .Morgonen därpå fyllde jag på vatten, nu räckte det två liter i stället sex och började gå igen.

Trevlig Midsommar till er alla

översta bilden Sörmland en Midsommarnatt.

Nog med folk i alplandet.

Schweiz har röstat om befolkningsbegränsning det vill säga hur många kan bo inom landets gränser. Schweiziska folkpartiet (SVP) har lagt fram förslaget efter namninsamling från folket.  Befolkningen ökar och det är inte födelsetalen 1,24 som ökar den utan invandring. Från bostadsbrist till överbeläggning på sjukhus och skolor även trafikproblem skylls på att det bor för många i landet. Förslaget var när det lämpliga antalet bosatta, bestämt till 10 miljoner, det som landet orkar med, närmar sig stoppas invandring och avtal med EU faller. Det blev nej i röstningen.  Så det handlade om reglerad invandring inte om någon gammal kinesisk modell om tillåtet antal barn, inte heller Egyptens tappra försök att två barn är nog.  Visst parti ropade ju här att vi borde bli 30 miljoner, genom invandring, det orkar Sverige bra med. Fast vi redan hade trubbel att fylla behoven för de som fanns i landet. Minns ni det?

 Befolkningen i Schweiz ökar mer än de sociala resurserna hinner med. 2002 var befolkningen 7.3 miljoner nu 9.1 miljoner 27% är utlandsfödda, många från grannarna i EU. Och inflyttning fortsätter.

Men var det inte en lysande idé. Även för Sverige. Vi räknar ut hur mycket folk kan bo här socialt, ekonomiskt och så klart klimatmässigt. Med de resurser vi har. Är kvoterna fyllda är det bara stopp. Finns inte skolor, sjukvård, bostäder och kollektivtrafik, sopsortering med mera tillgänglig för flera då är det stängd gräns. Vi tar med Klimatet också för att ligga lite före. Om Klimatet inte orkar med flera släpps inga heller in.

Vart skall då alla ta vägen? Inte vårt problem. Varje land får väl räkna ut och klara sin egen kvot. Schweizare lider ingen nöd, den fjärde rikaste landet  i Världen räknad enligt BNP per person  men det beror på många väldigt välmående rika där inte att hela folket badar i pengar. Resurser är inte samma som bankkonto. Hur ländernas kvoter räknas får väl bli uppgift för FN och EU, Något attt syssla med. Vad vi gör med de övertaliga? Vi kan väl auktionera ut dem, skicka så småningom till Mars kanske.

Nej jag är inte spydig. I det ständiga ropet att det föds för få barn hörs aldrig frågan hur många kan jorden faktiskt försörja på alla sätt, med anständig liv alltså, utan hunger och med möjligheter för bostad, skola, sjukvård och arbete allt det nödvändiga vad livet borde erbjuda. Hur fördelar vi resurser.  Hur lever vi i fred utan rädsla och förtryck. Nog känns det att gränsen i flera länder är passerad länge sedan.

Visst handlade det om invandring i Schweiz men att tänka till hur många landet kan och vill, faktiskt ge ett anständigt liv till var en tanke inte att förakta oavsett vem som sa det. Jag misstänker att frågan återkommer on några tiotal år. Liknande tongångar om hur många man vill släppa in hörs i många länder även här.

bilder från Tour du Mt Blanc