Varje dag publicerar massmedian i sitt tycke upprörande nyheter om politiker, företrädesvis om de i Regeringspartier. Ofta något som inte handlar om landets styre , förslag och beslut i Riksdagen utan om mer privata göranden eller fadäser. Han kanske gör det med flit och under gräver förtroendet rent av demokratin. ropar en upprörd röst om SD ledaren, en populär hat objekt. Även anhörigas fel kan granskas. Den här valrörelsen blir lång, smutsig och kanske sidan om saken, landets styre alltså. Vinnaren är redan korad enligt mätningar men den har ingen regeringsduglig alternativ, inte än. Till sist ligger även vänsterpartiet bra tilll? Det hinner hända mycket innan dess. Att tappa lusten att rösta blir nog resultat av valrörelsen.
Det har hänt en del bra saker i landet under de sista åren men de betyder ingenting när valcirkusen pågår på tidningssidorna. Gräv, gräv, gräv upp något skit. är modellen.
Lite symboliskt kom el pengarna idag. För en vanlig lågförbrukade var det komiskt eller kanske sorligt att få 37 kronor tillbaka av de 314 kronor jag hade betalt för el under perioden varav 62.77 moms, Nätavgiften är faktiskt större. Bara utskickandet och byråkratin kostade mer. Ja vissa får förstås mer, de med större bostad och större elförbrukning, som elbilar. Sommmarstuga och kanske pool och bastu på sammma räkning. På något sätt blev bidragets
värde symboliskt för hela valrörelsen, oavsett partiet.
1976 blev jag svensk medborgare. Jag hade inte tänkt byta medborgarskap från min finska men omständigheter i kommande resa och arbete i ett annat land rekommenderade att hela familjen hade samma lands pass. Om det blev krigssituation… Bytet skedde med en blankett jag skickade in. Jag hade bott och arbetat i Sverige15 år, pratade svenska hade både studenten, examen från universitet och en annan yrkesutbildning genomgångna i Sverige. Gift med en svensk och tre barn födda i Sverige. Men vad är just det där svenska har jag nog inte kommit underfund med. Sverige och Finland är tämligen lika. Det finns dock skillnader, speciellt i inställning till skyldigheter och den grund, folksjäl, man står på då och även idag, men för min del är de liksom svunnen tid. Ibland får jag frågan om jag ska flytta hem nu när jag är pensionär. Vad är hem efter ett helt vuxenliv i ett land man inte var född i är en intressant fråga. Jag har helt förståelse för dagens invandrare från än mer avlägsna kulturer som inte lyckas integrera sig, för vad ska man integrera sig till.
Sin inlärda kultur har man med sig, oavsett vilken gräns man passerar.
Inuti mig bor en finne men även den bilden och egenskaperna är bara en blek kopia av något som fanns en gång. Att göra sitt och bra, stå på sig har jag uppfattat som väldigt finskt. Det kanske är svenskt också i alla fall i den äldre generationen.
De gamla finska invandrare från 50 – 70 talet är döda eller i livets sists skeende, som jag. Många av deras barn är högutbildade. Många gamla finnar dog i covid. Vi kom hit på en tid då industrin ropade efter arbetskraft. Det var tiden för arbetskraftens fria rörlighet den mot Sverige. Vi fick inga favörer, språkkurser var sällsynta. Många kom som jag på en söndag fick jobb på måndag och började med avtalsenlig lön på tisdag. Bytte arbete när det erbjöds bättre lön. Sov hos bekantas bekanta på en madrass på golvet, läste Kalle Anka och barnböcker som svenskstudier och anpassade sig utan större skarvar till livet i ett land som liknade Finland men ändå inte. Sverige är kallare land än Finland, det beror på närvaron av krig och det medlidande mot andra du får under åren i krigstillstånd som formade Finland.. Gemenskapen, känslan mitt land är också större när dina anhöriga är på krigskyrkogård. Men idag är det en ny generation i med inga minnen från de åren, Dock är Finland utkorad till Världens lyckligaste land inte välståndslandet Sverige för finnar är mera nöjda med vad de har och inte ständigt ropar efter mer från Regeringen. Krav att Regeringen fyller dina egna brister, din plånbok och ditt liv är mycket högre i Sverige. Det är nog ganska så svenskt speciellt i valtider.
Så hur blir man svensk.
Det vet jag inte. Det bör räcka att försörja sig med hederligt arbete. se till att ens ungar klarar skolan och får en möjlighet att hitta en plats här, för att ha ett liv i det landet deras föräldrar valde av olika skäl. Följa de lagar som gälller ofta likadana som i andra civiliserade länder. Kanske veta det grundläggande enligt vilket system landet styrs. Nej det var en överkurs som inte ens alla ministrar vet.
Vad är det bästa med Sverige då? Långvarig fred som har gett våra möjligheter. Ingenting har behövts bygga om från grunden. Tillgången till utbildning. Den innovativa andan. Naturen. Demokrati skulle någon säga men det är inte unikt för Sverige. Någon sa till mig länge sedan, prata om vädret och tyck illa om Regeringen oavsett vilken då är du riktigt svensk. Det pågår faktisk just nu i all massmedia. Och visst har Sverige legat före i ett och annat, både bra och inte alltid så välbetänkt. Jämlikhet sägs ofta som väldigt svenskt. Det är dock en illusion. Men lika värde som person och lika erbjudna möjligheter kan finnas. Men då måste du ju använda möjligheterna, göra en egen ansträngning.
Än tänder jag ljus på den finska nationaldagen. Men idag har Finland blivit blek påminnelse om min barndom, nyheter på finska där de nya orden tillkomna de senare åren försvårar även läsandet. Finland är nu mera de få julkorten som kommer. Och några barndomsminnen som aldrig bleknar.
En liten Reflektion över Agnes Wolds uttalande om könsdysfori och nya ”omvändelse lagen” och sina barnbarn. och Hon har blåst till storm igen, Agnes Wold säger att hon skulle göra ”allt” för att omvända sitt barnbarn om barnet var trans – även riskera fängelse. Hon har alltså uttalat sig negativt om heliga att man visst kan byta kön. Och det har retat upp så vissa vill ”Mygga av kärringen”, eller kallar henne dåre och lås in henne hon är psykopat. Jag skulle definitivt göra det samma ungefär, och försöka förklara för mina barnbarn hur biologin fungerar och varför det finns. Inte med alla medel men vad är alla medel för var och en kan diskuteras. Våld fysiskt eller psykiskt är aldrig ok. Man kan inte byta kön på riktigt. Hur många operationer man än underkastar sig till blir man inte biologiskt av något annat kön, man kan förändra de yttre attributen och sitt beteende. kalla sig med annat namn, få andra siffror till personnumret. Och det är fritt fram men inte alltid i Sverige oavsett hur vi lagstiftar. Men storm blev det och glåpord kastas, inga diskussioner där inte.
Men igen vet vi att:
I Sverige har vi yttrandefrihet. Här gäller en rätt åsikt i taget.
Till sist får vi acceptera andras val. Eller hålla tyst. Oavsett våra egna uppfattningar.
Har du någonsin hotat dina barn eller din partner kanske gamla virriga föräldrar beroende av dig eller dina anställda att om du inte gör som jag säger händer det eller det… Hur gick det i så fall, lydde de dig? Nog har flera föräldrar hotat barnen på något sätt om – du – så. Eller har ni alla varit änglar. Barn kan också hota föräldrar då gör jag inte det eller det. Men oftast stannar ju allt där, i ord. En usel stund i familjen som snart planar ut och klaras av med ursäkter och kompromisser. Det är inte så ofta som orden blir handling men tyvärr händer det. Våld i en familj är inte ett sällsynt undantag.
Kanske har du motat eller belönat barn för att få som du vill, inte så ovanligt.
Hur skulle det kännas att bli hotad av en myndighet avsedd att stödja och hjälpa. Bötfälld om du inte lyder? Det finns ett förslag från Regeringen i jakten på klankriminalitet och klanernas barn soldater. Om föräldrar inte samarbetar med socialtjänsten kring sina barn riskerar de vite och i förlängningen böter, så enligt ett nytt förslag från regeringen.
En ny nationell kartläggning visar att antalet orosanmälningar till socialtjänsten har ökat över tid. Under 2024 inkom cirka 514 000 anmälningar till landets socialtjänster – en ökning med 22 procent sedan 2021 och 55 procent sedan 2018 enligt en kartläggning. Sammanlagt berördes har omkring 233 000 barn, motsvarande 10,8 procent av alla barn i Sverige.
Vad är det som händer?10,8 % av våra barn!
Ökningen av orosanmälningar syns i hela samhället bland flera olika aktörer. Polis, skola samt hälso- och sjukvård står för knappt 60 procent av orosanmälningarna,
Den vanligaste anmälningsorsaken handlade om förälders eller vårdnadshavares problematik, 44 procent, och anmälningar relaterade till våld i nära relation uppgick till 16 procent. Anmälningar relaterade till barnet uppgick till 30 procent. Sammantaget rör en majoritet av anmälningarna alltså förhållanden i hemmiljön.
Grupppen13–14 år och15–17-åringar är överrepresenterade i förhållande till sin andel av barnbefolkningen. Barn i åldern 0–3 år är däremot underrepresenterade.
Varför har anmälningarna ökat eller har behovet att få hjälp ökat? Ä världen farligare för barn nu. Är föräldrar mer odugliga idag? Eller anmäler man ifall att? På min tid, -80 talet var de anmälningar jag fick i tjänsten som socialsekreterare så få att jag minns än de alla. Anmälde man för lite då?
Det finns en viss desperation i åtgärder speciellt när det gäller gängrelaterade ärenden. Utbildningen av socionomer skall innehålla kriminalitet och gäng som examensmål. Alltså Regeringen bestämmer vad en akademisk utbildning skall innehålla. Det var nytt. Skall Socialtjänsten vara ett rättsväsende utan domare . Insatserna kan handla om att barn och unga ska uppmanas att lämna drogtester, att de ska uppehålla sig i bostaden under vissa tider eller närvara i skola eller på fritidsaktiviteter. Det låter väl rimligt. Även fotboja diskuteras. Men om föräldrar inte samarbetar med socialtjänsten kring sina barn riskerar de vite och i förlängningen böter, enligt ett nytt förslag från regeringen.
Tanken är att storleken ska variera beroende på föräldrarnas inkomster.
– Det här är inte en bestraffning, utan ytterligare ett verktyg för att skydda barn, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M). Nog är det en bestraffning om det har gott så långt. Kanske har föräldrar inte längre någon makt över barnet utan denne lever eget liv. i ett gäng. Varifrån kommer alla insatserna från också en bra fråga. Mera fritidshem? Tvång att gå i terapi?
Ny var jag spydig men jag tror inte på att vi skall ge mer makt åt socialtjänsten.
Socionom är ett kvinnoyrke. Socionomprogrammet i Sverige är en kvinnodominerad utbildning en stor majoritet av studenterna kvinnor, ofta uppåt 80–90 % på vissa lärosäten, Obalans om något. Mycket känslor vågar jag påstå. Ofta är det ganska unga personer utan erfarenhet av livet som sedan får handlägga svåra ärenden. En omöjlig uppgift för en nyutbildad. Ofta tänker allmänheten om utdelning social bidrag men Socialtjänsten skall i praktiken korrigera allt som är fel i Samhället från ekonomi till klankrig.
Hur kom vi till ett läge där föräldrar bötfälls när de tackar nej till åtgärder när de inte har fått ungarna att lyda. När försvann ungarna som inte ville få skäll av föräldrar och inte göra dem ledsna. Efter min generation eller nästa av barn?
Nej jag vill inte ha en stat i staten, en dold domstol och socialpoliser med ökade befogenheter att bötfälla folk utan dom.
När Regeringen tänker ta till så desperata åtgärder som böter och tvång utan att ha dömts undrar jag om vi är förda bakom ljuset. Om situationen är betydligt sämre än median uppger, om barn i kriminalitet är större än på tidningssidorna. Om föräldrar verkligen vansköter ungarna från tidig ålder. Kanske har andra uppfostringsmetoder som våld och hot redan tagit över flera hem och föräldrarna kanske applåderar för stöldgods i stället att göra Bertilrundor (jag hade sådant fall på 80 talet då barnet fick uppmuntran och belöning när den kom hem med stöldgods.)
Visst finns det föräldrar som är olämpliga och rent av farliga för sina barn både egna och andras. Det har vi lagar till. Redan barnmorskan på mödravården kan upptäcka dem om hon har viljan och tiden. Det kan till och med vara så att dagisfostran inte var så lyckat utan barnen knöt inte an till någon utan rent av saknade fostrande föräldrar eller någon speciell person att knyta an till, någon de såg upp till och kände trygghet med. Att de små barnen helt enkelt kände sig övergivna. Att fritidshem inte var avgörande för god barndom. Kan hända, en rasistisk tanke att alla inte fostrar sina barn med svenskt sätt, vad det nu är, utan har helt enkelt andra måttstock från andra kulturer. Oavsett kan det vara en brist på att ha någon att lita på och ty sig till.
Och barn som inte har någon att lita på är enkla offer för dem som bryr sig extra med lockande saker, som väljer ut en.
För alla vill vara utvalda av någon. Speciella. Är det inte en förälder blir det någon annan.
Eller är misslyckade föräldraskap bara ytterligare bevisning över vår kulturs fall. Är familjen en institution på lerfötter ? Ungarna fostras i Socialtjänstens hägn? Betala bara böter så är det avklarat.
PS. Socialtjänstens huvuduppgift är att främja människors ekonomiska och sociala trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Det är en kommunal verksamhet som har det yttersta ansvaret för att människor som vistas i kommunen får det stöd och den hjälp de behöver. Det är en lagstadgad verksamhet vars beslut kan överklagas.