Mycket väsen för ingenting

Varje dag publicerar massmedian i sitt tycke upprörande nyheter om politiker, företrädesvis om de i Regeringspartier. Ofta något som inte handlar om landets styre , förslag och beslut i Riksdagen utan om mer privata göranden eller fadäser. Han kanske gör det med flit och under gräver förtroendet rent av demokratin. ropar en upprörd röst om SD ledaren, en populär hat objekt.  Även anhörigas fel kan granskas. Den här valrörelsen blir lång, smutsig och kanske sidan om saken, landets styre alltså. Vinnaren är redan korad enligt mätningar men den har ingen regeringsduglig alternativ, inte än. Till sist ligger även vänsterpartiet bra tilll? Det hinner hända mycket innan dess. Att tappa lusten att rösta blir nog resultat av valrörelsen.

Det har hänt en del bra saker i landet under de sista åren men de betyder ingenting när valcirkusen pågår på tidningssidorna. Gräv, gräv, gräv upp något skit. är modellen.

Lite symboliskt kom el pengarna idag. För en vanlig lågförbrukade var det komiskt eller kanske sorligt att få 37 kronor tillbaka av de 314 kronor jag hade betalt för el under perioden varav 62.77 moms, Nätavgiften är faktiskt större. Bara utskickandet och byråkratin kostade mer. Ja vissa får förstås mer, de med större bostad och större elförbrukning, som elbilar. Sommmarstuga och kanske pool och bastu på sammma räkning. På något sätt blev bidragets

värde symboliskt för hela valrörelsen, oavsett partiet.

bilderna från öken i Kalifornien.