SJ? Hur var det SJ visan ljöd och något om de försvinnande kontanterna.

Så var det dags att åka till fjällen. Jag tog tåget som stannade i startpunkten på min vandring. Det tåget var bara 45 minuter försenad. Så, jag klagade inte. Mina tidigare tågresor har haft förseningar på 3, 8, 13 timmar. Jag började föredra flyget när jag åkte till barnbarnen på grund av priset och pålitligheten men till fjällen åker jag med gastuber och inga flyglinjer finns att tillgå.

En fjällvandrare som jag utan klar plan över vandringen vet inte när man åker hem, det beror på vädret och lusten. Så jag hade ingen returbiljett. Jag avslutade i Kvikkjokk. Buss till Murjek gick bra, de tar betalt i bussen per kortläsare. Men busstation i Jokkmokk som länge sedan sålde biljetter är stängt. Murjek är en stillsam ort utan biljettförsäljning, inte ens en kopp kaffe gick att få på en lördag. Förr sålde tåget biljetter. Tåg säljer inga biljetter nu mera. Internet? Hade ingen som helst lust att ge ut mina kortuppgifter på Jokkmokks eller bussens öppna Wifi som dessutom bröts hela tiden. Annat vägrade att fungera så länge att ens SJ appen hann laddas.

Jag var inte den enda väntande utan en tågbiljett.

Nu spelade biljetten ingen roll för det kom inga tåg. Olycka? Efter 4 timmar dök en buss upp och chauffören frågade inte efter våra biljetter utan föste in alla som väntade. Boden nästa. Jag ringde inte anhöriga för biljettköp. Jag trodde mig kunna köpa en biljett i Boden.

Automaten som fanns förr i Boden var borttagen för det var inte lönsam nog. Jag tog en fika och kafékillen sa att alla tåg var inställda eller fulla på grund av en olycka och inga biljetter gick att köpa annat än på Internet. Jag kunde ta bussen till Luleå och sedan vidare mot söder. Buss gick att betala just i bussen.

Innan jag hade fikat färdig kom han igen och sa till mig att Norrtåg sätter in ett tåg och man kan betala i tåget.

Jag var inte den enda som tacksamt hoppade på Norrtåget.

Fina tåg. Plats för bagage, barnvagnar och cyklar. Cyklar, som inte går att frakta på SJ om de inte är ihop packade i mindre delar. Bekväma stolar. Rena, snygga toaletter. Och som sagt, det tog en minut av konduktörens tid att ta betalt av mig.

Det är Internet som gäller mer och mer, även för samhällsservice vi gemensamt betalar. Den personliga kundtjänsten är borta eller på fallrepet. Personer som inte planerar sina resor skall inte åka SJ tåg. Personer som inte än har Internet får anlita någon annan. De fina gamla tågstationer vi hade förr i tiden och vilka nu signalerar SJs förfall är skräpiga, slitna byggnader utan den minsta service annat än privatdriven kafé där ägaren tagit på sig uppgiften att försöka hjälpa strandsatta.

Boden tågstation, interiör

Jag har ett förslag. Tåg bör ha en automat i en av tågvagnarna. Vagnen kan vara märkt med en skylt så de biljettlösa kan kliva på där.

Men jag undrar dock en sak. Under de tre gånger jag har åkt tåg den senaste tiden har det inte skett någon biljettkontroll. Behövs det en biljett? Är vi bevakade på något annat sätt? Hur vet SJ att jag som köpte en pensionärsbiljett är verkligen en gamling om ingen biljettkontroll sker? Är kontroll bortrationaliserad det också?

Jag irriterar mig också lite på det ökande antalet affärer som inte tar mot kontanter, även om jag för det mesta betalar med kort. Att betala några tior per kort lär kosta det dubbla för affären. Jag kan ha en viss förståelse för det på grund av rånrisk och att kassor inte behöver räkna det inbetalda när de stänger. Däremot har jag föga förståelse för att banker är utan fysiska pengar. Är det förenkling av verksamheten eller rånrisk där också? Jag frågade en gång banken varför de hade inga pengar. Svaret var att de ville arbeta med rådgivning. Uttagsautomaterna ligger också i riskzonen. Gynna din! Ta ut lite kontanter!

Barn lär sig inte pengarnas värde när deras veckopeng är  siffror i mobilen, inte i sedlar och inga sparbössor töms länge för eget sparande. Det kanske inte är så märkligt att år 2018 hade 9 845 personer mellan 18 och 20 år obetalda räkningar hos Kronofogden och då var inte än hela året inräknat.

Kanske var inte en sparbössa som present för ett barn så dum idé? Kanske borde SJ lämna drömmarna om höghastighetståg och rusta upp det som finns och ge en möjlighet att ta tåget – oavsett vart man kliver på.

Läs:Sångtext av Stefan Demert: Till SJ. Alltid aktuellt.

https://www.musixmatch.com/lyrics/Stefan-Demert/Till-SJ

2 svar på ”SJ? Hur var det SJ visan ljöd och något om de försvinnande kontanterna.

  1. Hej.

    Kommer aldrig mer att resa med SJ.

    Tåg i Bergslagen fungerar bra, men SJ? Aldrig.

    Inte när jag har betalat för biljetten, och tågvärden inte genomför någon biljettkontroll på hela vägen från Malmö till Stockholm (natt-tåg), inte ens vid incheckningen.

    Inte när jag stigit på i Malmö tillsammans med utomnordiska personer, och de inte behövt visa biljett – de har inte ens ombetts visa biljett.

    Inte när jag av SJ anses tvungen att legitimera mig när biljetten visas – identitetshandlingar för att få lov att resa inrikes!

    Inte när det finns modern busstrafik för halva SJ:s priser.

    Inte när man kan hyra bil, komplett med ”hyr här lämna där”, för sammanlagt lägre kostnad än motsvarande antal tågbiljetter.

    Avstängda eller totalt nergrisade toaletter. Skramlande paneler i sovkupé. Så kallade djurkupéer som kan vara allt från en halv vagn till ett ombyggt bagageutrymme, och SJ har inte på tjugo år kunnat implementera i sitt system att notifikation för hur många djur som skall resa är möjligt. Det kan vara av intresse om man som jag sista gången har tre hundar i 45-kilosklassen med sig. Inte ens när jag föreslagit att man skall ta betalt för platsbiljett avs. djur har SJ lyssnat. Sovkupé med djur skall vi inte tala om – då skall man betala extra för städning. Så varför är det så ofta skitigt med fulla soppåsar i sovkupén?

    SJ kan man lika gärna lägga ner. Ta väck ledningarna och låta privata lokala bolag köra på diesel istället.

    Glömmer aldrig den vargavinter när banan mellan Borlänge och Mora stängdes på grund av snö. Tåget rullade sakta in på station (tror det var Gagnef eller Djurås), och där kommenderades avstigning – tågsättet skulle tillbaka till Borlänge innan banan blev helt igensnöad. Passagerarna fick klara sig bäst f*n de ville – varken ersättning med buss eller taxi, eller inkvartering över natten (klockan var närmare 18:00) hade SJ brytt sig om att ens försöka ordna. Nonchalansen var total, och klagande passagerare, varav en del var rejält uppskrämda i snöstormen och kylan, avfärdades. Tågvärden berättade att hon blivit tillsagd att låsa stationshuset så att ingen skulle försöka övernatta där – vilket hon barmhärtigt nog ”glömde”. Jag glömmer däremot aldrig hur hon skämdes när hon berättade om instruktionen från Stockholm för mig.

    Till slut kom dock en dieseldriven gammal smutsgul (före detta orange) rälsbuss som någon i Mora lyckats få igång. Jag vet ännu idag inte om det var på personalens eget initiativ eller på order från Stockholm, men de hade varm dryck ordnad och tog ombord alla utan diskussion.

    Men SJ när man ville diskutera kompensation för det hela (då jag minns många resor på sjuttiotalet med svårare väder vilket de gamla tågen utan problem klarade av)? ”Force majeure”.

    Vinter i Sverige är för SJ ”force majeure”.

    Nej, egen bil är bäst.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  2. Det behövs kanske ett krig och femtio år med en mindre snäll ”Storebror” för att man skall uppskatta kontanter?

    Det där med automat på tåget låter utmärkt. Alltså tror jag, cynikern, inte att det någonsin kommer att ske!

    I andra sammanhang är ”trenden” bort från biljett över huvud taget.
    På tunnelbanan i London kan man lika gärna använda sitt konto/kreditkort. Spärrarna är försedda med trådlös betalning.
    På parkeringsplatser i Västsverige betalade vi i år med kort. Automaten vill veta registreringsnumret, men man får ingen biljett. (För betalning via mobil ville de ha personnummer också! Hursa?!)

    Just i ”obygden” tycker man att det vore på sin plats att försäkra sig lite mot eventuella strömavbrott, virus, skadegörelse, översvämning etc. Det är många mil till servern i Mellansverige.

Kommentarer inaktiverade.