Gav du upp med Gymträning förra gången?

https://www.instagram.com/mjaurora2002/

Jag började på Gym igen efter  nära två års paus då jag har prioriterat vandring. Det var ovanligt mycket folk på gymmet mitt på dan. Nyårslöften? Det brukar bli mer folktomt redan i slutet februari och i mars har flera hoppat av.

Vill du träna succéfullt i Gym? Så, ta inte i för hårt i början. Använd gärna en personlig tränare för att sätta upp lämplig schema. Det är absolut lönt. Och du behöver inte en ny uppsättning kläder. Ta vad du har. Försök att träna regelbundet. Har du inte tid gör halvt pass. Hoppar man över alltför många gånger blir det svårt att komma i gång igen.

Ja, de flesta av oss blir ingen Aurora 17 år som lyfter 90 kilo, sin dubbla vikt. Jag försöker inte ens. Jag som får anstränga mig när jag lyfter upp min ryggsäck.

Se på Auroras träning på hennes Instagramsida https://www.instagram.com/mjaurora2002/

2 svar på ”Gav du upp med Gymträning förra gången?

  1. Hej.

    När jag tränade som mest sade doktorn åt mig att trappa ned. Fyra pass per vecka á 3-4 timmar styck, inklusive löpning, rodd och sådant. Inga fokusområden utan hela kroppen, hela tiden och maskiner varvade med fria vikter där rörelsen härmade verkliga rörelser (eg. sakta föra en 10-kilos skivstång i samma rörelse som när man går med lie t ex). Gav bra resultat, och jag tappade 25 kilo på ett år.

    Det var då det.

    Numera har jag ”utegym” – vedbacke, snöskottning, trädfällning, sågning, och så vidare. När tjälen går hem till sig blir det fler moment i utegymmet. :)

    Och till sommaren skall det göras på huset. Klättra upp och ner från taket på en sex meters stege när man bär tegelpannor borde väl ’bränna’ en del tänker jag.

    Fast bättre bantningskur än lång marsch har jag aldrig hittat! Gröt på 1 dl korngryn och mjölkpulver morgon och kväll, och soppa på 1 dl hemgjord pulvermat till lunch, plus ett torkat äpple eller annan frukt som tilltugg under dagen – från 105 kilo till 85 på fjorton dagar (ca 5 mil/dag i stark hetta).

    Men man har ju sett en del kul typer när man bodde i stan och gymmade. Killar som bara tränade sexpack, biceps och bröst – ben som piprensare. Tjejer som tränande stussen och brände fett men inte lyfte annat än i-fånen och flaskan med läsk, jag menar energidryck. Den pensionerade muraren som gjorde knäböjningar med 90 kilo på axlarna – byggd som ett kylskåp. Eller stimmen av tjugo-nånting av blandade kön som slötrampade cyklar medan de kollade TV i gymmet, kollade mobilen, och pratade om vem som gjorde vad med vem i kompisgänget så att det hördes tvärsöver lokalen.

    Nu låter det som gnäll, men det är det inte. Människor får vara som de är om de inte gör illa nå. Man kan ju fråga sig vad de tänkte om en skäggig gubbe som skuggboxades med hantlar i händerna medan han joggade på stället (i sådär 30 sekunder… sen var det till att sitta ner en minut!).

    Men f*n va skönt det var att gå loss på sandsäcken efter en dag i skolan!

    Nu behöver jag bara se till att fåglarna inte slåss om maten eller straffbajsar på klädstrecket för att jag inte hunnit fylla på.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    • Ja, långvandring är den bästa bantningen fast jag ville inte banta eftersom vikten var normal. Tappade ofrivilligt 14 kilo under PCT vandring på 160 dagar. Nu har jag ätit upp mig fast inte 14 kilo.

Kommentarer inaktiverade.